Ut-i-Torsken-2014-Farge200

Turbeskrivelser - uTiTorsken 2014, ordinære turer

DEL:

Beskrivelser av de ordinære turene som er med i årets uTiTorsken. Informasjon om den enkelte turen, vanskelighetsgrad, tidsbruk, opplevelser og turmålskontakt.

English / Deutsch version

R86 Ballesvika  -  Tolskaret,  225moh

Parkering: Stor avkjørsel ved R86 vis a vis veien til kirkegården.

Følg veien over brua, ca 200m sørover fra parkeringa. Der begynner stien. Stien er først tørr og fin, men etter hvert blir det våtere partier. Det er lagt ut gangbaner i de våteste områdene.  Ved Ballesvikvatnet går du forbi en gapahuk. Stien videre fra vatnet går gjennom bjørkeskog og krysser et gammelt ras før den følger ryggen oppover mot Tolvatnet. Ta av fra stien til venstre når du kommer opp, gå over elva og fortsett til høgste punkt på skaret.

Tidsbruk: 1-2 timer en vei.

Vanskegrad: Middels.    NB: Dårlig mobildekning.

Turmålkontakt: Jens Rasmussen, mobil 932 19 828

Kirkegården Ballesvik  -  Reålskaret,  328 moh

Parkering på veien eller sletta ved  kirkegården i Ballesvika.

Følg sti fra kirkegården mot stranda, skrå til venstre og videre til enden av sandstranda. Følg fjæra ca 450m utover til du kommer til  stiskille. Ta til venstre gjennom krattet, gå ganske rett over myra mot myrkanten.  Så skrår du til høyre og følger myrkanten; først i åpent terreng, så inn i glissen bjørkeskog og tørrere og litt steinet mark. Snart kommer du til ei åpen renne etter et gammelt jordras. Følg renna rett opp til kanten.  Like over kanten ligger et lite vatn, og her kan du ta en forfriskende dukkert. Stien går til venstre for vatnet.  Følg merkinga til du er framme på Reålskaret. Boksen er synlig på god avstand.

Fin utsikt til Gryllefjord og Barbogen.

Tidsbruk: Turen tar 1 ½ - 2 timer

Vanskegrad: Middels til krevende. Bløte myrer krever godt fottøy.

Turmålkontakt: Ingar Hofsøy,  mobil 416 92 073

Kirkegården Ballesvika – Sildevika.

Parkering på veien eller sletta ved kirkegården i Ballesvika.

Ta samme sti som til Reålskaret fra kirkegården mot stranda, skrå til venstre og fortsett til enden av sandstranda. Følg fjæra ca 450m utover til du kommer til en stor stein med en blå merkestein på (stikryss). Herfra fortsetter du videre knapt 500 m utover fjæra og inn på en liten sti øverst på Sildevikøyra. Hele løypa er lettgått og for det meste tørr og fin.

Sildevika er langgrunn med fin sandstrand ved fjære sjø, og er et vasse/bade eldorado for barn. Du finner friskt vann i elva som renner ut der. Et ypperlig turmål med muligheter for allsidige aktiviteter for små og store hele året.  Om sommeren skinner sola døgnet rundt.

Ønsker du en lengre tur, kan du fortsette langs fjæra utover mot Tortenbergneset.

Lengde / tidsbruk: Turen er 1,3 km, og du bruker 25 min en vei.

Ustabil mobildekning.

Turmålskontakter:  Ingar Hofsøy,  mobil 416 92 073

Jens Rasmussen,  mobil 932 19 828

Gryllefjord oppvekstsenter -  Glæret, 380 moh

Parkering ved skolen.

Stien starter oppfor skoleplassen og går gjennom skogen overfor de nærmeste husene til du kommer til en åpen lyngrabb.  Her går du bratt oppover rabben til du møter et lite berg. Gå til høyre for berget  videre opp og forbi neste berg. Så flater det litt ut. Siste del av løypa går du bratt opp. På Glæret består terrenget av lyng og stein. Følg merkinga til du kommer til boksen – ca 380moh. Skriv deg inn og ta turen videre mot den store varden. Her får du en uforglemmelig utsikt.

Dette er ikke turen for små barn eller deg som sliter med høydeskrekk. Du må takle å gå bratt opp og ned, og sette foten ned med omhu når du går i ur med mosegrodd stein.

Tidsbruk: ca 1 – 1,5 time en vei.

Vanskegrad: Krevende tur som bare må foretas i godt vær.

Turmålkontakt: Bengt Richardsen, mobil 908 24 959

Glæret – Middagstinden, 542 moh

Fra Glæret og opp til Middagstind er det ganske mye storsteinur.

Det er ikke spesielt bratt langs ruta, men en må være oppmerksom på at det er temmelig bratt, til dels stup ned mot Gryllefjord.

Anbefales ikke å gå utenom ruta på Gryllefjordsida.

Det er en fantastisk utsikt på toppen, og vel verdt turen.

Tidsbruk: ca 30 min

Turmålskontakt:  Bengt Richardsen, mobil 908 24 959

Øvre Ferånna – Klubban,  290 moh

Parkering: På avkjørsel eller i veikanten.

Tydelig sti / natursti med  6 – 8 forskjellige poster.

Terrenget er for det meste tørr, tuet lyngmark. Stien går i bjørkeskog vekslende med åpne partier med fine utsiktspunkter. Like forbi Johannessteinen går vi på klopp over Storelva (liten bekk), og følger Storelva oppover nesten til Fv86. Så bøyer stien av til høyre mot Klubban. Like før Festninga på Klubban deler stien seg, og du kan velge hvilken  sti du vil følge opp til Litjefestninga der boksen står. Går du mot kanten til venstre, har du fin utsikt over Gryllefjorden.

Turen er ca 1,5 km en vei.

Vanskegrad: Lett tur.

Turmålskontakt: Brith Sørensen,  mobil 48232844

Værnes, Torsken – Ravnfløy,  214 moh

Parkering:  Ved svingen på Værnes.

Start ved svingen på Værnes. Godt synlig og delvis kloppet sti over lyng- og bergrabber vekslende med litt fuktige myrpartier. Åpen bjørkeskog helt til toppen.  På Måsaksla står en gapahuk med bøker og aktivitetsmat. for barna.

Utsikt: Rett under og øst for Ravnfløy ligger Myran. Her henta bygdefolket torv til brensel fram til midten av forrige århundre.  Bygda Torsken ligger ved fjorden. I sør går en fjordarm inn til Osteren, og her ligger kraftstasjonen som ga kommunen elektrisk strøm allerede i 1936. Rett over fjorden ligger Kongsnes med en gammel kirkegård som var i bruk til 1960 tallet. Andøya I vest.

Tidsbruk : 30 -45 min. i rolig gangfart.

Vanskegrad: Lett tur.
Turmålskontakt: Elsa Mikalsen,  mobil 995 96 044

Ytterdalen (på Medby)

Parkering på møteplass i svingen før Grunnfarnestunnelen. Følger ei lita elv et stykke oppover mot ei hytte. Derfra flatere parti innover dalen.  Inne i dalen stille og fredelig dalbunn med små tjern, tørre rabber og store steinblokker mellom Fakstinden og BreitindenTidsbruk: Ca 1 time en vei.

Turmålskontakt: Anita Nygård, mobil 971 38 109

Veidmannsbotn – Høgtinden,  402moh

Parkering ved ungdomshuset før bebyggelsen i Veidmannsbotn.

Følg  veien mot vannverket og ta av til venstre ved skogsveien. Man følger denne fram mot elva som kommer fra Innerdalen. Ta av langs merket sti opp mot Høgtinden.

Tørr og fin fjellrygg mellom Høgtinden (402 moh) og Breitinden (662 moh) hvor det er påvist jernmalm. Framme på Høgtinden er det flott utsikt mot bebyggelsen i Veidmannsfjorden, mot Ørja og Andøya og mot fjella på sørsida av Sifjorden. Like under Høgtinden mot øst ligger Rødbergsvatnet. Alternativ rute tilbake kan være å gå ned til Rødbergsvatnet og følge vannverksveien helt fram til utgangspunktet.

Tidsbruk: Ca 1,5 time en vei.

Vanskegrad: Lett til middels.

Turmålskontakt: Emil Olsen,  mobil 415 62 468

Tverrelva – Heia,  506 moh

Ved Tverrelva like forbi Gjeskebotnen starter ei av tilførselsløypene til hovedløypa ”Senja på langs”.  Vår tur starter på sørsida av brua. Deretter følger vi stien opp på det første større platået. Da er vi allerede inne i Ånderdalen nasjonalpark. Herfra tar vi til høyre og følger vestsida av Heia opp mot toppen. Steinsatt merking oppover. Grensemerke mot nasjonalparken på toppen.

Tidsbruk: Ca 1,5 time en vei.

Vanskegrad: Middels. Tørt terreng med langstrakt stigning mot toppen.

Opplevelser: Mange fornminner i Gjeska, bl.a. etter samisk bosetting. Se opplysningsskilt nede på Gjeskejorda. En del av turen går gjennom Ånderdalen nasjonalpark. Vel oppe utsikt mot fjella rundt: Kollkjerka, Henrikshovve, Kvænan og over et stort område med vidder og vann. Fin utsikt utover Sifjorden mot de gamle øyværene Holmenvær og Ørja. I bakgrunnen Andøya med Andenes ytterst. Gjennom dette terrenget gikk en gammel ferdselsvei mellom Vikan-/Gjeskaområdet og Tranøybotn/Gammelsæter.

Turmålskontakt: Hans Peder Pedersen,  mobil 906 18 018

Kvænbukta – Lendepollen.

Start ved veien et lite stykke forbi Kvænbukta før stigninga mot Flakstadtunnelen. Følger rein- og elgsti på et lite platå oppfor fjæra og videre utover langs sørsida av Sifjorden (Skarlandet). Ingen stigninger. Tørt område.

Tidsbruk: Ca 1 time en vei.

Vanskegrad: Lett.

Opplevelser: Flott tur med mange rastemuligheter langs fjæra. Tidligere mye brukt som utfartssted med båt fra Sifjord og Medbyområdet. Særlig fin rasteplass etter ca 15 minutter, ved Skjæret, hvor det også er bademuligheter. Området hele veien utover har flere tuftegrupper 10-15 m.o.h. etter store steinalderhus og etter senere aktivitet med torving.

I Lendepollen et lite tjern som dannes av ei underjordisk elv som kommer fra vatnan oppe i dalen, en fin liten naturlig poll og oppmurte steiner etter tidligere oterjakt. Utsikt mot Kaldfarnes og over Sifjorden og Andfjorden med gamle avfolka øyvær.

Turmålskontakt: Aina Pedersen, mobil 416 38 301

Flakstadvåg – Salberget,  ca. 650 moh

Parkering ved fornminneskilt et stykke før bebyggelsen på Flakstadvåg. Her starter turen på skrå opp mot høyre og mot dalen mellom Salbergene. Målet er Salberget som ligger mot nordøst fra dalen. Forholdsvis tørt og fint område. Et par tunge, men ikke altfor bratte, stigninger.

Flott utsikt mot omkringliggende fjell, som Kvænan, Luten, Grinda og Lomstinden, samt ned mot indre Selfjorden med Klubben og Lomsnes. Også utsikt utover Selfjorden og Andfjorden/Vågsfjorden med flere tidligere øyvær. Flakstadvåg har reiselivsanlegg, matfiskoppdrett og -slakteri, stor sauefarm, butikk, grendehus og kirke. Lomsnes er spesielt kjent for gammel bosetning, hvor den legendariske enka Peroline bodde med sine 12 sønner.

Tidsbruk:  Ca 1,5 time en vei.

Vanskegrad: Moderat.

Turmålkontakt: Roy Alapnes,  mobil 900 61 710

Flakstadtunnellen – Norddalsvatnet,  335 moh

Turen starter på Flakstadsida av tunnelen og går langs fjellryggen vestover på tydelig sausti, for deretter å svinge opp mot Norddalsvatnet.  Skogterreng i starten, så tørre myrer, fine tørrabber og steinrygger i området og oppover fjellsidene. Vatnet ligger i et flott område mellom flere fjell. Utsikt mot toppene rundt, som Rundtindan, Askjellstindan og Husfjellet.

Tidsbruk: Ca 1 time en vei.

Vanskegrad: Forholdsvis lett.

Turmålskontakt: Ove Nygård, mobil 917 65 352

Øvre Kaperdalen – Ytste / 3.Svanfjellet,  898 moh

I øvre del av Kaperdalen, like før oppstigninga til Kaperskartunnelen, kommer ei elv ned fra et tjern oppe i lia. Herfra går stien et stykke langs elva og videre opp fjellsida mot toppen.

Tidsbruk: Ca 2 timer, en vei.

Vanskegrad: Moderat til krevende pga lengde. Tørt og fint terreng.

Opplevelser: På toppen står en linkstasjon. Flott utsikt over store deler av Senja, spesielt mot Svanelvdalen og Kaperdalen. Gjennom Kaperdalen gikk en mye brukt ferdselsvei mellom Sifjord og Tranøybotn. Det ble bygd overnattingsgamme langs ruta, og det var vanlig å overnatte på markesameboplassene i den indre delen av dalen.  Det er mange samiske navn i området.
Sifjordfolket hadde sauene på beite innover Svanhollan. Også Svandalen ble brukt av samene, noe mange samiske navn vitner om. Her var blant annet fast stasjon for reinflokkene og det fins ennå gravsteder og spor etter aktiviteten. Svandalen var ei viktig ferdselsåre mellom ytre og indre Senja for folket fra nordre del av Torsken kommune og fra søndre deler av Berg kommune.

Turmålskontakt: Roy Alapnes, mobil 900 61 710

Bumannsvatnet – Langdalsryggen,  531 moh

Parkering ved indre enden av Bumannsvatnet.

Man går langs fjellryggen opp mot toppen av Langdalsryggen, også kalt Bumannsheia fra Osternsida. Tørt og fint fjellterreng. Øverst utsikt mot området rundt Store og Lille Osternvatnet og dalen opp mot Skipstinden og Botnvatnet i Gryllefjordbotn. Panoramautsikt mot fjell i alle retninger. Flere samiske navn i området.