Turbeskrivelser - uTiTorsken 2015, ordinære turer

DEL:

Beskrivelser av de ordinære turene som er med i årets uTiTorsken. Informasjon om den enkelte turen, vanskelighetsgrad, tidsbruk, opplevelser og turmålskontakt.

RUTEBESKRIVELSER -  Ut i Torsken 2015

FV86 Ballesvika  -  Tolskaret,  225moh

Parkering: Stor avkjørsel ved R86 vis a vis veien til kirkegården.

Følg veien over brua, gå ca 200m fra parkeringa. Der begynner stien. Stien er tørr og fin i begynnelsen, men etter hvert blir det flere våte partier over Ballesvikmyran. Det er lagt ut gangbaner i de våteste områdene.  Ved Ballesvikvatnet står en gapahuk som du må passere. Stien videre fra vatnet går gjennom bjørkeskog og krysser et gammelt ras før den følger ryggen oppover mot Tolvatnet. Ta av fra stien til venstre når du kommer opp, gå over elva og fortsett til høgste punkt på skaret.

Tidsbruk: 1-2 timer en vei.
Vanskegrad: Middels.    NB: Dårlig mobildekning.

Turmålkontakt: Jens Rasmussen, mobil 932 19 828

Fv86 Ballesviktunellen- Tolryggen. 320 moh

Parkering:  avkjørsel før tunellåpninga Ballesviktunellen.
Stien starter ved avkjørsel på østsida av tunellen.
Første del av stien ligger på åpen og tørr myr. Den fortsetter opp lia til fjellryggen gjennom spredt bjørkeskog.
Stien gjør en sving inn i den idylliske Toldalen. Her renner en bekk  med kaldt og friskt vann.
Terrenget oppover Tolryggen er tørt og lettgått.
Boksen er plassert i ly av en steinkoloss 320 moh. Her er det fin utsikt og godt å raste.
Vil du ha en lengre tur, kan du fortsette et godt stykke videre oppover Tolryggen.

Dette er en tur som passer godt som kveldstur / midnattsoltur.

Tidsbruk: 1-2t.

Turmålskontakt: Børge P. Eilertsen,  mobil 974 72 7

Kirkegården Ballesvika – Sildevika.

Parkering på veien eller sletta ved kirkegården i Ballesvika.
Ta samme sti som til Reålskaret fra kirkegården mot stranda, skrå til venstre og fortsett til enden av sandstranda. Følg fjæra ca 450m utover til du kommer til en stor stein med en blå merkestein på (stikryss).Herfra fortsetter du videre knapt 500 m utover fjæra og inn på en liten sti øverst på Sildevikøyra. Hele løypa er lettgått og for det meste tørr og fin.
Sildevika er langgrunn med fin sandstrand ved fjære sjø, og er et vasse/bade eldorado for barn. Du finner friskt vann i elva som renner ut der. Et ypperlig turmål med muligheter for allsidige aktiviteter for små og store hele året.  Om sommeren skinner sola døgnet rundt.

Ønsker du en lengre tur, kan du fortsette langs fjæra utover mot Tortenbergneset.

Lengde / tidsbruk: Turen er 1,3 km, og du bruker 25 min en vei.

Ustabil mobildekning.

Turmålskontakter:  Ingar Hofsøy,  mobil 416 92 073
                                 Jens Rasmussen,  mobil 932 19 828

Gryllefjord oppvekstsenter -  Glæret, 380 moh

Parkering ved skolen.
Stien starter oppfor skoleplassen og går omtrent 150m  gjennom skogen overfor de nærmeste husene til en åpen lyngrabb.  Gå oppover rabben til du møter stein og et lite berg. Skrå til høyre og følg kanten av berget videre oppover forbi neste berg.  Etter hvert kan du gå litt mer skrått utover, men siste del av løypa går du bratt opp, først i lyng og så i stein. Oppe på Glæret består terrenget av lyng og stein. Der boksen står, er det 380 moh. Skriv deg inn og ta turen videre mot den store varden. Her får du en naturopplevelse og utsikt som rettferdiggjør slitet og hver svettedråpe du måtte ofre for å komme deg opp.
Dette er ikke turen for deg som sliter med høydeskrekk. Du må takle å gå bratt opp og ned, og sette foten ned med omhu når du går i or med noe mosegrodd stein.

Tidsbruk: ca 1 – 1,5 time en vei.

Vanskegrad: Krevende tur som bare må foretas i godt vær. Ta med rikelig vann til drikke underveis.

Turmålkontakt: Bengt Richardsen, mobil 908 24 95

Værnes,Torsken  -  Midtertinden,  623 moh

Parkering:  Ved svingen på Værnes.

Rutebeskrivelse : Start ved svingen og følg stien til Ravnfløy. Fortsett nordøstover på merka sti langs fjellsida til Dalebakken. Denne delen går i bratt og litt ulendt terreng. Bjørkeskog hele veien. Etter å ha kryssa  ei lita steinor, flater det ut fram til bekken i Dalebakken. Her kan du drikke og fylle vannflaska di, for dette er eneste ”vannhull” på turen. Stien fortsetter i bjørkeskog langs fjellryggen opp mot Saufjellet. Over tregrensa følger du fjellryggen mot den store varden på Saufjellet. Oppe på Saufjellet finner du ei stor paleisk slette. Du går til venstre over sletta og i lyng og stein til Midtertinden.
Opplevelsen blir enda bedre om du  på tilbaketuren følger fjellkanten rundt Saufjellet og får med deg utsikten derfra.

Tidsbruk: 1,5 – 2 timer.

Vanskegrad: Middels til krevende.

Alternativ rute:

Parkering : Avkjørsler på R86, 100 – 150m fra Yttersvingen før Torsken.

Rutebeskrivelse : Denne stien er kortere, men våtere enn stien til Ravnfløy. Start i svingen og følg merka sti omtrent 300m langs den defekte lysløypa mot vest. Stien går i myr, men er kloppet der det er våtest. Se opp for wire ved et par av lysløypestolpene. Ta av til høyre ved skilting til Dalebakken og følg den merka stien over myra og langs bekken oppover Dalebakken (500m). Vel oppe møter du stien i rute 1 og følger den mot Saufjellet og videre til Midtertinden.

Tidsbruk: 1 – 2 timer.

Vanskegrad: Middels.

Utsikt: Flott utsikt i alle retninger med bygdene Torsken og Gryllefjord på hver sin side av fjellet. Mot vest ligger Neverdalen. Her gikk sauene på sommerbeite, og i dalbotnen var det et område uten vegetasjon hvor sauene ofte lå og hvilte. Området ble kalt Karl Johan. Videre vestover ligger Torskøya og flere holmer og øyvær utover mot Andøya. Bak og til venstre for Kvænan i sør ser vi fjellet Luten som skiller seg ut med sin lyse farge og spesielle form.

Turmålskontakt: Brith Sørensen,  mobil 482 32 844

Øvre Ferånna – Klubban,  290 moh

Parkering: På avkjørsel eller i veikanten.
Tydelig og merket sti som etter hvert vil bli natursti / aktivitetssti med  8 – 10  forskjellige poster.
Terrenget er for det meste tørr, tuet lyngmark. Stien går i bjørkeskog vekslende med åpne partier med fine utsiktspunkter. Like forbi Johannessteinen går vi på klopp over Storelva (liten bekk), og følger Storelva  videre oppover nesten til Fv86. Så bøyer stien av mot venstre og går oppover mot Klubban. Like før Festninga på Klubban deler stien seg, og du kan velge hvilken  du vil følge opp til Litjefestninga der boksen står. Går du mot kanten til venstre, har du fin utsikt over Gryllefjorden. Anbefales.

Turen er ca 1,5 km en vei.

Turmålskontakt: Brith Sørensen,  mobil 482 32 844

Værnes, Torsken – Ravnfløy,  214 moh

Parkering:  Ved svingen på Værnes, eller ved Torsken skole.
Rutebeskrivelse: Start ved svingen på Værnes. Merka  og godt synlig sti hele veien. Stien går over lyng- og bergrabber vekslende med litt fuktige myrpartier.  Åpen bjørkeskog helt til toppen. Ingen tilgang til vann på turen. Boksen med bok og kodebrikke står i ly nord for høgste punkt på Ravnfløy.

Utsikt: Rett under og øst for Ravnfløy ligger Myran. Her henta bygdefolket torv til brensel fram til midten av forrige århundre. Myran var også arena for sport og lek på ski og kjelke vinterstid. Nå er området i ferd med å gro igjen av kratt og skog. Bygda Torsken ligger ved fjorden, og har en utstrekning på 1,5 km. På sørsida av fjorden går en fjordarm inn til Osteren, og her ligger kraftstasjonen som ga kommunen elektrisk strøm allerede i 1936. Rett over fjorden fra Ravnfløy ligger Kongsnes. Her finner vi en gammel kirkegård som var i bruk til utpå 1960 tallet. Mot horisonten i vest ser vi Andøya.

Tidsbruk : 30 -45 min. i rolig gangfart.

Turmålskontakt: Elsa Mikalsen,  mobil 995 96 044

YTRE GRUNNFARNES-DALFJELLET  644 moh

Parkering ved veienden ytterst på Grunnfarnes. Herfra følger man fjellfoten og følger sti opp i Dalen. Videre går ruta mellom Mannen og Dalfjellet og man følger aksla på Dalfjellet mot toppen.

Vanskegrad: Krevende på grunn av lengde. Turen tar lengre tid enn  det man får inntrykk av i utgangspunktet.  På nedturen kan man ta ei alternativ rute mellom Dalfjellet og Høgtinden.

Tidsbruk: Ca 2 timer en vei.

Opplevelser: På toppen storslagen utsikt nordover mot Torskenfjorden og Måneslandet. Mot vest ligger Andøya med Andenes og sørover ser man øyene i sørfylket og Vesterålen. Like under toppen ligger Skjøttevika, hvor folk fra Grunnfarnes berget et skipsmannskap vinterstid ved å fire seg ned fjellsida. Ned mot nordøst ligger den gamle boplassen Kjerringvika, med en stor gårdshaug fra middelalderen. Her er også ei svær tuft etter et hus fra jernalderen og flere steinaldertufter.

Turmålskontakt: Weronica Pedersen  mobil 456 04 698
                             Jørgen Pedersen       mobil 900 38 889

Kaldfarnes – Strytinden,   459 moh

Ved veienden på Kaldfarnes er det parkeringsmuligheter. Det er en god sti utover mot Strya og også i oppstigninga til selve Strytinden. Tørt og fint område hele veien. Et par tøffe bakker i fjellsida, og ei steinor like før du når toppen.

Tidsbruk:Ca 1,5 time en vei.

Vanskegrad: Middels.

Opplevelser: Fin panoramautsikt rett ned mot Grunnfarnesbygda og mot sør bebyggelsen rundt Veidmannsfjorden. Mot vest ligger Andfjorden med flere tidligere øyvær og med Andøya og Andenes godt synlig. Sydvestover er sikten fri helt til Vesterålen. Holmenvær var på 1890-tallet et av landets viktigste fiskevær. Her møttes i vinterhalvåret over 1000 fiskere. På det meste lå det 200 fiskebåter og opptil 20 kjøpefartøy i den lille havna der ute. Holmenvær var også ett av de få stedene som hadde tillatelse til å drive russehandel. Ørja hadde si storhetstid så tidlig som på 1300-tallet. Fortsatt mange synlige minner etter aktiviteten her ute i tida 1890 til ca 1920.

Turmålskontakt: Eva Pettersen,  mobil 934 98 824

Veidmannsbotn – Høgtinden,  402moh

Parkering ved ungdomshuset før bebyggelsen i Veidmannsbotn. Følger deretter veien mot vannverket og tar av til venstre ved skogsveien. Man følger denne fram mot elva som kommer fra Innerdalen. Ta av langs merket sti (delvis merket rødt) opp mot Høgtinden.

Tørr og fin fjellrygg mellom Høgtinden (402 moh) og Breitinden (662 moh) hvor det er påvist jernmalm. Framme på Høgtinden er det flott utsikt mot bebyggelsen i Veidmannsfjorden, mot Ørja og Andøya og mot fjella på sørsida av Sifjorden. Like under Høgtinden mot øst ligger Rødbergsvatnet. Alternativ rute tilbake kan være å gå ned til Rødbergsvatnet og følge vannverksveien helt fram til utgangspunktet.

Tidsbruk: Ca 1,5 time en vei.

Vanskegrad: Lett til middels.

Turmålskontakt: Emil Olsen,  mobil 415 62 468

Eidet – Botnhågen,  ca 130 moh

Rett etter Sifjordtunnelen mot Medby finner man parkeringsmuligheter, i første sving i et gammelt grustak. Her følger man en godt synlig sti helt til venstre i grustaket opp mot det indre Botnvatnet. Omtrent på det høyeste punktet svinger man av mot toppen av kollen. Man kan også gå fram til vannkanten og følge merket sti langs begge vatnene og opp mot toppen (anbefales). God utsikt over Medbyområdet med det gamle bygdesenteret Kaldfarnes og Veidemannen. Medby har skole og barnehage for hele søndre Torsken. Her fins også kapell og grendehus. Botnvatnan like under kollen er et yndet utfartssted. Fine rastemuligheter. Ved det vestre (ytste) vatnet har skolen bygd gamme.

Tidsbruk:  Ca ½ time en vei.

Vanskegrad: Lett og tørt terreng.

Turmålskontakt: Emil Olsen, mobil 415 62 468

Ytterdalen (på Medby)

Parkering på møteplass i svingen før Grunnfarnestunnelen. Følger ei lita elv et stykke oppover mot ei hytte. Derfra flatere parti innover dalen.  Inne i dalen stille og fredelig dalbunn med små tjern, tørre rabber og store steinblokker mellom Fakstinden og Breitinden.

Tidsbruk: Ca 1 time en vei.
Turmålskontakt: Anita Nygård, mobil 971 38 109

Kvænbukta – Kvænan,  964 moh, tredje høyeste toppen på Senja.

Løypestart i Indre Kvænbukta. Man følger en sti et stykke opp, for deretter å gå mot den runde kollen ovafor skoggrensa. Herfra runder man fjellfoten (Bak denne ligger et lite tjern til venstre for ruta – fin rasteplass). Videre går man vesentlig langs en steinrygg opp mot Kvænstamnen og pinaklene. Mye stor og løs stein i den øverste delen.

Tidsbruk: Minst 2,5 time en vei.

Vanskegrad: Krevende.

Opplevelser: Utsikten fra toppene er fantastisk. Man har panoramautsikt alle veier og man skal etter sigende se 7 kirkesogn. Man tror det kan være flere. Nervepirrende å ta en titt over kanten ved pinaklene, hvor fjellet stuper ned mot Kvændalen og Selfjorden. I øst er det mulig for tøffinger å komme over fjellet og ned på andre sida. Det er mange sagn knyttet til fjellet, som for eksempel om pinaklene som egentlig er forsteina troll. Trolla ville ro Senja løs fra fastlandet og klarte det til en viss grad. Gisundet ble til, men trolla var så ivrige at de glemte å avslutte jobben før sola sto opp. Dermed ble de til stein, og de sitter der den dag i dag oppi båten sin. Trolla er spesielt godt synlige når man kjører mot Gjeska.

Turmålskontakt: Roy Alapnes,  mobil 900 61

Tverrelva – Heia,  506 moh

Ved Tverrelva like forbi Gjeskebotnen starter ei av tilførselsløypene til hovedløypa ”Senja på langs”.  Vår tur starter på sørsida av brua. Deretter følger vi stien opp på det første større platået. Da er vi allerede inne i Ånderdalen nasjonalpark. Herfra tar vi til høyre og følger vestsida av Heia opp mot toppen. Steinsatt merking oppover. Grensemerke mot nasjonalparken på toppen.

Tidsbruk: Ca 1,5 time en vei.

Vanskegrad: Middels. Tørt terreng med langstrakt stigning mot toppen.

Opplevelser: Mange fornminner i Gjeska, bl.a. etter samisk bosetting. Se opplysningsskilt nede på Gjeskejorda. En del av turen går gjennom Ånderdalen nasjonalpark. Vel oppe utsikt mot fjella rundt: Kollkjerka, Henrikshovve, Kvænan og over et stort område med vidder og vann. Fin utsikt utover Sifjorden mot de gamle øyværene Holmenvær og Ørja. I bakgrunnen Andøya med Andenes ytterst. Gjennom dette terrenget gikk en gammel ferdselsvei mellom Vikan-/Gjeskaområdet og Tranøybotn/Gammelsæter.

Turmålskontakt: Hans Peder Pedersen,  mobil 906 18 018

Bumannsvatnet – Langdalsryggen,  531 moh

Parkering ved indre enden av Bumannsvatnet. Man går langs fjellryggen opp mot toppen av Langdalsryggen, også kalt Bumannsheia fra Osternsida. Tørt og fint fjellterreng. Øverst utsikt mot området rundt Store og Lille Osternvatnet og dalen opp mot Skipstinden og Botnvatnet i Gryllefjordbotn. Panoramautsikt mot fjell i alle retninger. Flere samiske navn i området.